التفاسير

< >
عرض

وَسَكَنتُمْ فِي مَسَـٰكِنِ ٱلَّذِينَ ظَلَمُوۤاْ أَنفُسَهُمْ وَتَبَيَّنَ لَكُمْ كَيْفَ فَعَلْنَا بِهِمْ وَضَرَبْنَا لَكُمُ ٱلأَمْثَالَ
٤٥
-إبراهيم

روح البيان في تفسير القرآن

{ وسكنتم فى مساكن الذين ظلموا انفسهم } بالشرك والمعاصى كعاد وثمود غير محدثين لانفسكم بما لقوا من العذاب بسبب ما اكتسبوا من السيآت { وتبين لكم } بمشاهدة الآثار وتواتر الاخبار { كيف فعلنا بهم } من الاهلاك والعقوبة بما فعلوا من الظلم والفساد وليس الجملة فاعلا لتبين لان الاستفهام له صدر الكلام ولان كيف لا يكون الا ظرفا او خبرا او حالا بل فاعله ما دلت عليه دلالة واضحة اى فعلنا العجيب بهم { وضربنا لكم الامثال } اى بينا لكم فى القرآن العظيم صفات ما فعلوا وما فعل بهم من الامور التى هى فى الغرابة كامثال المضروبة لكل ظالم لتعتبروا بها وتقيسوا اعمالكم على اعمالهم ومآلكم على مآلهم وتنتقلوا من حلول العذاب العاجل الى حلول العذاب الآجل فترتدعوا عما كنتم فيه من الكفر والمعاصى يعنى انكم سمعتم هذا كله فى الدنيا فلم تعتبروا فلو رجعتم بعد هذا اليوم لا ينفعكم الموعظة ايضا: وفى المثنوى

قصه آن آبكيرست اى عنود كه دراوسه ماهئ اشكرف بود
جند صيادى سوى آن آبكير بركذشتند وبديدند آن ضمير
بس شتابيدند تادام آورند ماهيان واقف شدند وهو شمند
آنكه عاقل بود عزم راه كرد عزم راه مشكل ناخواه كرد
كفت بااينها ندارم مشورت كه يقين شستم كنند از مقدرت
مهر زاد وبود برجانشان تند كاهلى وحمقشان برمن زند
مشورت را زنده بايد نكو كه ترا زنده كند آن زنده كو
اى مسافر با مسافر رأن زن زانكه يابت بسته دارد رأى زن
ازدم حب الوطن بكذر مأيست كه وطن آن سوست جان اين سوى نيست
كفت آن ماهئ زيرك ره كنم دل زرأى ومشورتشان بركنم
نيست وقت مشورت هين راه كن جون على توآه اندر جاه كن
شب روبنهان روى كن جون عسس سوى دريا عزم كن زين آبكير
محرم آن آه كميابست وبس بحرجو وترك اين كرداب كير
سينه باساخت مى رفت آن حذور از مقام باخطر تبحر نور
همجو آهو كزبى اوسك بود مى دود تادر تنش يكرك بود
خواب خركوش وسك اندر بى خطاست خواب خوددر جشم ترسنده كجاست
رنجها بسيار ديد وعاقبت رفت آخر سوى امن وعافيت
خويشتن افكند در درياى زرف كه نيابد حد آن را هيج طرف
بس جو صيادان بياوردند دام نيم عاقل را ازان شد تلخ كام
كفت آه من فوت كردم فرصه را جون نكشتم همره آن رهنما
بركذشته حسرت آوردن خطاست باز نايد رفته ياد آن هباست
كفت ماهئ دكر وقت بلا جونكه ماند از سايه عاقل جدا
كوسوى دريا شد وازغم عتيق فوت شد ازمن جنان نيكو رفيق
ليك زان ننديشم وبرخود زنم خويشتن را اين زمان مرده كنم
بس برآرم اشكم خود برزبر بشت زيرم مى روم برآب بر
مى روم برى جنانكه خس رود نى بسباحى جنانكه كس رود
مرده كردم خويش وبسبارم بآب مرك بيش ازمرك امنست وعذاب
همجنان مردوشكم بالافكند آب مى بردش نشيب وكه بلند
هريكى زان قاصدان غصه بس برد كه دريغا ماهئ بهتر بمرد
بس كرفتش يك صياد ارجمند بس بروتف كرد وبرخاكش فكند
غلط وغلطان رفت بنهان اندر آب ماند آن احمق همى كرد اضطراب
دام افكندند اندر دام ماند احمقى اورا دران آتش فشاند
برسر آتش بيشت تابه با حمقت كشته او همخوابه
او همى جوشيد از تف سعير عقل مى كفتش ألم يأتك نذير
او همى كفت از شكنجه وزبلا همجو جان كافران قالوا بلى
باز مى كفتى كه اكر اين بارمن وارهم زين محنت كردن شكن
من نسازم جز بدر يايى وطن آبكيريرا نسازم من سكن
آن ندامت از نتيجه رنج بود نى زعقل روشن جون كنج بود
مى كند او توبه وبير خرد بانك لو ردوا لعادوا مى زند

فينبغى للمؤمن ان يكثر ذكر الموت فانه لا غنية للمؤمن عن ست خصال. اولاها علم يدله على الآخرة. والثانية رفيق يعينه على طاعة الله ويمنعه عن معصية الله. والثالثة معرفة عدوه والحذر منه. والرابعة عبرة يعتبر بها. والخامسة انصاف الخلق لكيلا تكون له يوم القيامة خصماء. والسادسة الاستعداد للموت قبل نزوله لكيلا يكون مفتضحا يوم القيامة